Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

MAN Truck & Bus przyspiesza transformację, a rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych klasy ciężkiej w Monachium, wraz z dostawą pierwszych 200 jednostek, zaplanowano na początek 2024 roku.

W dniu 17.02 br. firma MAN po raz pierwszy zaprezentowała publicznie w Norymberdze zbliżony do wersji seryjnej prototyp nowej ciężarówki elektrycznej. Oprócz  nowych bezemisyjnych układów napędowych, MAN projektuje także kompleksowe rozwiązania eMobility, które umożliwią klientom przygotowanie się z wyprzedzeniem do eksploatacji nowego pojazdu. „Musimy przyspieszyć proces elektryfikacji naszej floty. Wprowadzenie elektromobilności na dużą skalę może zakończyć się sukcesem tylko pod warunkiem, że zapewnimy naszym klientom bieżącą pomoc przy zastępowaniu pojazdów tradycyjnych pojazdami z napędem elektrycznym i przekonamy ich do takiego rozwiązania. Dlatego pracujemy nad kompleksowymi rozwiązaniami cyfrowymi i ofertami w zakresie ładowania baterii“, wyjaśnia Alexander Vlaskamp, CEO w MAN Truck & Bus.

Oprócz szybszego rozpowszechniania elektromobilności, MAN intensyfikuje swoje prace badawczo-rozwojowe w zakresie napędu wodorowego. W tym celu Premier Bawarii, Markus Söder, wspólnie z ministrem gospodarki, Hubertem Aigwangerem, zapowiedział dzisiaj udzielenie wsparcia finansowego w wysokości 8,5 milionów euro na perspektywiczny projekt „Bayernflotte“ (Flota Bawarii). W ramach tego projektu w 2024 r. pojazdy ciężarowe MAN z wodorowymi ogniwami paliwowymi będą potwierdzać swoją przydatność podczas testów realizowanych u pięciu klientów na terenie Bawarii.

Alexander Vlaskamp, prezes MAN Truck & Bus, powiedział podczas uroczystości: „MAN przyspiesza proces transformacji i zmierza wielkimi krokami w kierunku napędów bezemisyjnych. W firmie MAN i w koncernie TRATON koncentrujemy się przy tym wyraźnie na napędzie elektrycznym. To podstawa dla naszych pojazdów klasy ciężkiej, które planujemy wprowadzić na rynek w 2024 roku. Dopiero po 2030 r., kiedy zielony wodór oraz odpowiednia infrastruktura mają być dostępne w odpowiednim zakresie, liczymy także na możliwość zastosowania w niektórych obszarach pojazdów ciężarowych z napędem wodorowym. Dlatego już teraz prowadzimy badania w tym zakresie, a dzięki dotacji kraju związkowego Bawaria będziemy mogli pogłębić nasze kompetencje w tej dziedzinie.”

W ramach projektu „Bayernflotte” MAN, wspólnie z partnerami przemysłowymi: Bosch, Faurecia i ZF, zaprojektuje ciężarówkę napędzaną ogniwami paliwowymi.

Pojazd taki zostanie dostarczony w połowie 2024 r. pięciu klientom. Firmy BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics i Spedition Dettendorfer przez cały rok będą w rzeczywistych warunkach testować swoje pojazdy ciężarowe na ogniwa paliwowe napędzane wodorem.

Prezentując prototyp pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym, firma MAN  podkreśliła podobieństwo technologii baterii elektrycznych i wodorowych ogniw paliwowych.

Zgodnie z aktualnym stanem techniki, pojazdy użytkowe z ogniwami paliwowymi zapewniają większy zasięg niż pojazdy z bateriami kumulującymi energię, jednak koszty eksploatacji przy wykorzystaniu energii uzyskiwanej z wodoru będą przypuszczalnie w najbliższym czasie znacznie wyższe. Niski koszt energii w pojazdach elektrycznych  jest kluczem do szybkiej transformacji w kierunku elektrycznych pojazdów ciężarowych, która musi nastąpić jak najszybciej.

Kluczowym elementem umożliwiającym przejście na napędy bezemisyjne  są baterie elektryczne.

Fot. Uroczystość w  zakładach MAN w Norymberdze (od lewej): Hubert Aiwanger,  Bawarski minister gospodarki, Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus, dr  Markus Söder, Premier Bawarii, i dr Frederik Zohm .

Początek strony