Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

„Citroën Ë-Jumpy Hydrogen to nowy krok naprzód w strategii elektryfikacji marki. Uzupełnia naszą ofertę bezemisyjnych lekkich pojazdów użytkowych, największą na rynku.

To nowe rozwiązanie łączy technologie akumulatorów litowo-jonowych i ogniw paliwowych, aby sprostać intensywnemu użytkowaniu przez profesjonalistów dzięki czasowi ładowania wodorem wynoszącemu zaledwie trzy minuty i zasięgowi 400 km”-  Richard Meyer z Jednostki Biznesowej Lekkich Pojazdów Dostawczych.  Operatorzy SUEZ Carcassonne jeździli ë-Jumpy Hydrogen w styczniu. Ich opinie na temat tej pierwszej lekkiej furgonetki z ogniwami paliwowymi są bardzo pozytywne i podkreślają, jak bardzo oferowane funkcje pasują do zastosowań wymaganych w ich działalności.W zakładzie w Carcassonne brygadziści są tymi, którzy będą używać wyłącznie ë-Jumpy Hydrogen do swoich codziennych czynności. Ich rola jest wielopłaszczyznowa, obejmująca wizyty w miejscu pracy, uzupełnianie zapasów małego i dużego sprzętu, naprawy awaryjne w przypadku wycieku wody – stąd absolutna konieczność posiadania pojazdu dostępnego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, o wystarczającym zasięgu, aby uniknąć tankowania w ciągu dnia . Ich przejazdy po mieście i na jego obrzeżach są zatem dość krótkie (około 100 km), ale częste, a ich pojazdy muszą być szybko dostępne. Pojazdy są zazwyczaj ładowane do ponad połowy ich objętości, a ładunek często przekracza 200 kg.

Napełnienie na stacji 350 bar zajmuje tylko trzy minuty na pół zbiornika (lub trzy minuty na pełny zbiornik na stacji 700 bar). Akumulator o pojemności 10,5 kWh, zapewniający 50 km rezerwy w przypadku wyczerpania zbiorników wodoru, można bardzo łatwo ładować ze standardowego gniazdka 220 V w nocy, trzy do pięciu razy w tygodniu.

Ładowności zostały zachowane. Użyteczna objętość ë-Jumpy Hydrogen jest taka sama jak pojazdu spalinowego: 5,3 m3 w przypadku nadwozia typu Medium i 6,1 m3 w przypadku modelu XL. W obu wersjach oferuje ładowność  do 1 tony . Jego użyteczna szerokość między nadkolami wynosząca 1,25 m wystarcza do załadunku europalet.

To rozwiązanie hybrydowe zostało wybrane przez Citroëna po badaniach przeprowadzonych we współpracy z Symbio , spółką joint venture specjalizującą się w ogniwach paliwowych, stworzoną przez Michelin i Faurecia. Ë-Jumpy Hydrogen korzysta z obu technologii, tj. akumulatora litowo-jonowego 10,5 kWh i ogniwa paliwowego o mocy 45 kW, zasilanych trzema zbiornikami wodoru o ciśnieniu 700 bar, opracowanymi przez firmę Faurecia i posiadającymi użyteczną pojemność 4,4 kg wodoru.  Wszechstronność różnych systemów wodorowych pozwala na wiele różnych rozwiązań. SUEZ, we współpracy z SIPERREC, opracowuje projekt, którego celem jest stworzenie pierwszej ekologicznej instalacji do produkcji i dystrybucji wodoru (energia elektryczna wytwarzana ze spalania odpadów domowych przekształconych w wodór w procesie elektrolizy wody) w Zakładzie Odzysku Energii w Créteil we Francji, który ma zostać uruchomiony do końca 2022 r. Elektrownia ta powinna ostatecznie być w stanie rozprowadzać do 1 tony wodoru dziennie.

Początek strony