Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Zestawy klasy EMS 25,25 m, czyli złożone zgodnie z tzw. europejskim systemem modułowym EMS, nie są rozwiązaniem nieznanym w Polsce, a prace o zestawach 25,25 m  ukazywały się w połowie lat 90. ub stulecia.

Jednak przez wiele lat nie zajmowano się możliwością wdrożenia EMS,  głównie  ze względów infrastrukturalnych –  brakowało  sieci nowoczesnych dróg, łączących główne rodzime centra produkcyjne i dystrybucyjne . Gdy sytuacja się zmieniła   Izba Spedycji i Logistyki  powołała  grupę inicjatywną, składającą się z przedstawicieli znanych polskich przewoźników drogowych, której celem było rozpoczęcie prac nad wdrożeniem w naszym kraju zestawów klasy EMS 25,25 m.  Przygotowano  Narodowy Planu Wdrożenia Zestawów Klasy EMS, przedstawiony w Ministerstwie Infrastruktury .  Poza tym przedstawiciele PISiL oraz innych współdziałających organizacji uczestniczyli w pracach sejmowej Komisji Infrastruktury,  

12 grudnia 2024 roku  Departament Transportu Drogowego MI poinformował, że rozpoczęto w nim prace nad koncepcją programu pilotażowego mającego na celu dopuszczenie do ruchu pojazdów EMS w Polsce.

Konieczne jest m.in. określenie masy całkowitej zestawów, bo Ministerstwo proponuje 40 ton, a PISil uważa, że powinno być 48 ton z możliwością  podwyższenia do 60 ton po testach.

Ważne jest tez sensowne określenie tras dla zestawów EMS, a w szczególności dopuszczalnych odcinków między autostradami a miejscami przeznaczenia. Są różne opinie, od maksymalnego skracania tych odcinków, po ich wydłużanie.

Temat wdrażania EMS jest otwarty co potwierdzają  pisma  kierowane do Ministerstwa.

Początek strony