Zestawy klasy EMS 25,25 m, czyli złożone zgodnie z tzw. europejskim systemem modułowym EMS, nie są rozwiązaniem nieznanym w Polsce, a prace o zestawach 25,25 m ukazywały się w połowie lat 90. ub stulecia.
Jednak przez wiele lat nie zajmowano się możliwością wdrożenia EMS, głównie ze względów infrastrukturalnych – brakowało sieci nowoczesnych dróg, łączących główne rodzime centra produkcyjne i dystrybucyjne . Gdy sytuacja się zmieniła Izba Spedycji i Logistyki powołała grupę inicjatywną, składającą się z przedstawicieli znanych polskich przewoźników drogowych, której celem było rozpoczęcie prac nad wdrożeniem w naszym kraju zestawów klasy EMS 25,25 m. Przygotowano Narodowy Planu Wdrożenia Zestawów Klasy EMS, przedstawiony w Ministerstwie Infrastruktury . Poza tym przedstawiciele PISiL oraz innych współdziałających organizacji uczestniczyli w pracach sejmowej Komisji Infrastruktury,
12 grudnia 2024 roku Departament Transportu Drogowego MI poinformował, że rozpoczęto w nim prace nad koncepcją programu pilotażowego mającego na celu dopuszczenie do ruchu pojazdów EMS w Polsce.
Konieczne jest m.in. określenie masy całkowitej zestawów, bo Ministerstwo proponuje 40 ton, a PISil uważa, że powinno być 48 ton z możliwością podwyższenia do 60 ton po testach.
Ważne jest tez sensowne określenie tras dla zestawów EMS, a w szczególności dopuszczalnych odcinków między autostradami a miejscami przeznaczenia. Są różne opinie, od maksymalnego skracania tych odcinków, po ich wydłużanie.
Temat wdrażania EMS jest otwarty co potwierdzają pisma kierowane do Ministerstwa.