Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

W marcu 2025r. zarejestrowano 2 743 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-6,9%) i o 19,4% więcej niż w lutym 2025r.

To jest jeden z najniższych wyników w ciągu ostatnich lat, tylko w pierwszym roku pandemii zarejestrowano mniej bo 1,6 tys. szt. Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 573 szt. tj. mniej (-7%) niż rok wcześniej. Nowych autobusów zarejestrowano 170 szt. (-6,1%)

Od początku 2025 roku przybyło 6 864 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-11,1%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 6 324 czyli 12,5% mniej niż w 2024r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 8,4% do 540 szt.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w marcu 2025 r. zarejestrowano 2 810 szt. po 11,2% spadku.

W pierwszym kwartale 2025r. sprowadzono 8 321 szt. używanych pojazdów użytkowych (-9,5%;
 -871 szt.), w tej liczbie znalazły się 7 373 samochody ciężarowe (-7,3%; -580 szt.) oraz 923 autobusy (-24%; -291 szt.).

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w marcu 2025r. zarejestrowano 2 573 sztuki. To rezultat niższy niż przed rokiem (-7%; -193 szt.) oraz większy niż w lutym 2024r. o 18,4%  (+400 szt.).

Rynek samochodów ciężarowych jest w głębokim kryzysie a ich rejestracje kontynuują trend spadkowy trwający niemal od września 2023r.

Na spadek całej grupy samochodów ciężarowych wpływ miał spadek rejestracji ciągników samochodowych.  Ich wydania osiągnęły poziom 1 864 szt. (-11,3% r/r). Podwozia wzrosły o 6,8% do poziomu 709 szt.

W pierwszym kwartale 2025 roku zarejestrowano 6 324 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 12,5%.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2025r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (1 450; -12%). Drugie było VOLVO (1 448; +21%), które wyprzedza markę DAF (867; +1%). MAN jest czwarty (780 szt. -30%), a piąty MERCEDES-BENZ (-38%) po wydaniu 732 szt.

W całej grupie znalazły się 4 638 ciągniki samochodowe. Ich liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem w 2024r. o 697 szt. (-13,1%). Wśród nich na czele jest VOLVO z liczbą 1 268 rejestracji  (+31%). Za nim SCANIA (1 184 szt. -17%), a na trzecim miejscu jest DAF (725 szt.; -2%). Na czwartym MAN (491; -44%) i następny MERCEDES-BENZ (468; -44%).

W tym samym czasie wydano 1 686 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-10,9%; -206 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (349 szt. 21% udz.) a vice liderem MAN (289 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji SCANIA (266 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki to MERCEDES-BENZ (16% udz.) i VOLVO (11% udz.).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 91% rynku samochodów ciężarowych od początku 2025r w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (1 450 szt.; 25% udz.) po spadku o 12%. Na drugim miejscu VOLVO (1 445 szt.; 25% udz.), spadek o 21% a trzeci DAF (848 szt.; +1% i 15% udz.). Tuż za podium MAN (718 szt.; -34%; 12% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (667 szt.; -39% i 12% udz.).

Rynek nowych autobusów obniżył się po serii wzrostów trwających od lutego 2023 roku. Od początku 2025 roku przybyło 540 autobusów o dmc pow. 3,5t, więcej o 8.

Początek strony