Kokpit w pojazdach ciężarowych nowej generacji MAN jest teraz dwupoziomowy i zapewnia idealne pod względem ergonomicznym odległości między elementami obsługi i odczytami. Wszystkie elementy obsługi używane podczas jazdy znajdują się pod ręką, są optymalnie uporządkowane i łatwo dostępne dla kierowcy.
Po odpowiedniej adaptacji są teraz bardziej zwrócone w stronę kierowcy niż w pojazdach poprzedniej generacji, lecz jednocześnie nie ograniczają dostępu do siedzenia pasażera i strefy z leżankami. Wszystkie wyświetlacze wizualizujące dane są nieco oddalone od kierowcy. Jest to pozycja wygodniejsza dla oka i pozwala na szybszą akomodację przy zmianie odległości spojrzenia z kokpitu na drogę. Ułatwia to pracę w szczególności starszym kierowcom, którzy gorzej widzą z bliska. Dzięki temu kierowca może się bardziej skupić na sytuacji drogowej, co jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa jazdy.
Całkowicie zmieniono obsługę skrzyni biegów MAN TipMatic, która teraz odbywa się przy pomocy przełącznika drążka kierowniczego umieszczonego z prawej strony kierownicy. Dzięki temu zarówno zakres jazdy, jak i program jazdy skrzyni biegów można wygodnie i bezpiecznie wybierać za wieńcem kierownicy. Nowy przełącznik kolumny kierownicy służy także do obsługi zwalniacza. W pobliżu, z prawej strony, obok głównego ekranu na desce rozdzielczej znajduje się też przełącznik do obsługi nowego elektrycznego hamulca postojowego. Uruchomienie hamulca postojowego przy parkowaniu oraz jego poluzowanie przy ruszaniu może w pewnych warunkach następować automatycznie.
Nowe stanowisko pracy kierowcy : oddzielne pokrętła i przełączniki są łatwo wyczuwalne i przesyłają jednoznaczny sygnał dotykowy. Przyciski szybkiego wyboru kierowca może indywidualnie skonfigurować, wprowadzając do nich istotne funkcje. Ich obsługa możliwa jest także w rękawiczkach. Przełączniki i przyciski są ponadto połączone w grupy logiczne. Szczególnie ważne lub często używane funkcje znajdują się zawsze w tych samych miejscach. Ta koncepcja obsługi jest konsekwentnie realizowana we wszystkich typoszeregach, co umożliwia kierowcy łatwą identyfikację elementów obsługi także w innych typach pojazdów.
Przejrzysty i prosty jest także instalowany opcjonalnie w kokpicie pojazdów nowej generacji MAN w pełni cyfrowy instrument kombi. Posiada on 12,3 calowy kolorowy monitor o wysokiej rozdzielczości i bez refleksów, zapewniając nowy poziom wizualizacji i optymalny transfer informacji do kierowcy. Z lewej strony pokazuje on tacho, zaś z prawej zegar licznika obrotów w tradycyjnym stylu. Pomiędzy nimi, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy znajduje się dodatkowa strefa wyświetlacza prezentująca przejrzyście uporządkowane dane.
Centralny wyświetlacz pojazdu w formie trójwymiarowej prezentacji własnego pojazdu i ewentualnie pojazdów jadących z przodu lub wykonujących akurat moment wyprzedzania pokazuje informacje dotyczące systemów wspomagania kierowcy. Są one zawsze widoczne na ekranie i przesuwają się jedynie w lewo lub w prawo, w zależności od otwartej drugiej płaszczyzny informacyjnej. Te zmieniające się obrazy, tak zwane „zasłony”, przesuwają się w razie potrzeby z lewej lub prawej strony do wyświetlacza centralnego, udostępniając wiele szczegółowych informacji. W lewej zasłonie pojawiają się: menu kontroli pojazdu, ustawień, komunikatów i danych dotyczących jazdy, a także prezentacja czasu pracy za kierownicą i przejechanych kilometrów. W prawej zasłonie znajdują się: zredukowany widok nawigacyjny, radio, media i telefon. Zmieniające się obrazy pobierane są za pośrednictwem kierownicy wielofunkcyjnej. Ważne ustawienia dotyczące pojazdu kierowca może pobrać także przy pomocy przycisku Truck znajdującego się przy instrumencie kombi. Przycisk umieszczony z prawej strony za kierownicą umożliwia szybki dostęp do regulacji długości świateł, jasności wyświetlacza, wskazania liczby kilometrów oraz instalacji do czyszczenia reflektorów.
Także kierownica wielofunkcyjna – główny element obsługi pojazdu – została odpowiednio zoptymalizowana. Przyciski wielofunkcyjne zostały połączone i w znacznym stopniu obsługują tylko jedną funkcję. Ruch rąk przy obsłudze udało się zredukować do minimum, a wszystkie elementy łatwo dostępne. Przyciski do obsługi systemu infotainment są umieszczone odrębnie. Dzięki ergonomicznej, zróżnicowanej grubości wieńca kierownica jest bardzo wygodna.
Zdecydowanie powiększony zakres ustawień umożliwia kierowcom różnej wysokości i postury możliwość przyjęcia indywidualnej pozycji za kierownicą. Wysokość można regulować w przedziale 110 milimetrów, a pozycję jazdy można ustawiać w zakresie od 20 do 55 stopni, co umożliwia także pozycję podobną do stosowanej w samochodach osobowych. W celu ułatwienia wejścia do kabiny w pozycji parkowania można złożyć oparcie do przodu na płasko.
Mediasystem MAN
Wyróżnikiem nowej generacji pojazdów jest Mediasystem MAN. W wersji profesjonalnej łączy on wszystkie funkcje high-end nowoczesnego systemu radiowego i rozrywkowego. Wysokiej jakości 12,3-calowy kolorowy wyświetlacz o doskonałej rozdzielności HD zapewnia możliwość szybkiego i bezpiecznego odczytywania podczas jazdy wyświetlanych informacji, a podczas przerw może być wykorzystywany do odtwarzania programów rozrywkowych. Ponadto umożliwia split-screen, czyli wyświetlanie rozszerzonych informacji po prawej stronie ekranu lub prezentację dwóch obrazów z kamer. Istnieje już przystosowanie do dwóch kamer tylnych.
Oprócz odbioru tradycyjnych i cyfrowych stacji radiowych, dostępnych jest wiele możliwości podłączenia telefonów komórkowych i tabletów – za pośrednictwem USB/AUX lub Bluetooth®, w celu przegrania własnych danych, czy słuchania muzyki w streamingu przez MirrorLink.
Dzięki podłączeniu telefonów komórkowych mających dostęp do Bluetooth® i zintegrowanemu urządzeniu głośnomówiącemu można bezpiecznie telefonować podczas jazdy. Wersje Navigation Professional i Navigation Advanced tego systemu pozwalają na równoczesne korzystanie z dwóch telefonów. Dane zapisane w telefonie komórkowym, na przykład książka telefoniczna, lista telefonów lub SMS oraz związane z tym funkcje, są przejmowane przez Mediasystem MAN.
MAN oferuje także bezpłatnie aplikację na smartfona - MAN Driver App. Ułatwia ona kierowcy pracę i posiada także funkcję zdalnej obsługi Mediasystemu MAN. Dzięki niej kierowca może w czasie przerwy, siedząc na fotelu pasażera lub odpoczywając na leżance, wygodnie obsługiwać radio lub korzystać z danych audio zapisanych na innych urządzeniach lub nośnikach połączonych z Mediasystemem MAN.
Oprócz różnorodnych funkcji rozrywkowych system Infotaintment posiada także specjalną nawigację dla pojazdów ciężarowych, która pomaga kierowcy w opanowaniu sytuacji na drodze. Obejmuje ona liczne funkcje: Eco Routing umożliwiający efektywną realizację trasy, prezentację 2D lub 3D do wyboru, Points of Interest, uwzględnienie aktualnych informacji drogowych z Internetu oraz propozycje tras alternatywnych w przypadku korków. Jest także zainstalowane łącze z uniwersalną platformą serwisów cyfrowych RIO, a aktualizacje do materiału map dostępne są offline przy okazji serwisowania pojazdu w warsztacie MAN lub „over the air“.
Ta ostatnia funkcja możliwa jest dzięki wyjątkowej architekturze elektronicznej nowych typoszeregów MAN. Zaprojektowany i wprowadzony przez MAN system hard- i software jest otwarty wewnętrznie i zewnętrznie, zapewniając niespotykany stopień łączności. Umożliwia on integrację z systemem MAN Media także aplikacji innych oferentów, na przykład zabudów lub układów telematycznych. Cennym dla kierowcy rozwiązaniem występującym w pojazdach ciężarowych nowej generacji MAN jest możliwość automatycznego ustawienia pojazdu za pomocą karty kierowcy. Zapamiętuje ona w profilu kierowcy jego indywidualne konfiguracje, na przykład ulubione stacje radiowe lub cele nawigacji. Zapisane ustawienia są aktywowane zaraz po włożeniu karty kierowcy do cyfrowego tachografu, tak by można było od razu rozpocząć swoją trasę.
MAN SmartSelect
MAN świadomie zrezygnował z ekranu dotykowego do obsługi Mediasystemu MAN. Przy obsłudze ekranu dotykowego wzrok automatycznie podąża za palcem, co oznacza odwrócenie uwagi kierowcy od sytuacji na drodze. Ponadto ekran musi się znajdować na płaszczyźnie obsługi, co z kolei utrudnia akomodację przy zmianie odległości patrzenia. Generalnie korzystanie z ekranu dotykowego przez kierowcę powoduje, że w tym czasie odwraca na stosunkowo długo wzrok od sytuacji na drodze. Stanowi to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Dlatego udoskonalono, we współpracy z MAN SmartSelect, zasadę pokrętła-przycisku, dostosowując je do potrzeb pojazdów MAN nowej generacji. Znajduje się on na tablicy rozdzielczej w ergonomicznej pozycji - idealnie na poziomie obsługi obok fotela kierowcy - i został uzupełniony o funkcję touchpad. Dzięki temu rozwiązaniu wzrok kierowcy podczas obsługi pozostaje na poziomie drogi i deski instrumentów. Podkładka pod nadgarstek stabilizuje rękę i odciąża ramię kierowcy. W celu swobodnego przejścia na stronę pasażera podkładkę tę można złożyć do przodu przy pomocy MAN SmartSelect. Ta inteligentna, unikalna w pojazdach użytkowych koncepcja zostanie rozszerzona o klasyczne pole obsługi wyposażone w przyciski bezpośrednie.
MAN EasyControl
Zamknięcie szyberdachu, włączenie reflektorów roboczych lub uruchomienie silnika unoszącego wywrotkę – wszystkie te czynności kierowca może teraz wykonać także po opuszczeniu pojazdu, zostawiając otwarte drzwi od strony kierowcy. Przy rozładowywaniu towarów w mieście lub podczas awarii kierowca, znajdując się poza pojazdem, błyskawicznie włącza światła ostrzegawcze. Przyciski można bez problemu dosięgnąć przy otwartych drzwiach od strony kierowcy. Są one zabezpieczone przed zabrudzeniem pryskającą wodą i błotem. Ponadto każdy przełącznik jest oznaczony i jeżeli nie znajduje się akurat w polu widzenia, można go łatwo wyczuć palcami. Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie błędów przy obsłudze.
Fotel kierowcy
Ponieważ przebywanie przez dłuższy czas w pozycji siedzącej nie jest generalnie wygodne, fotele kierowcy powinny zapewniać jak największy komfort i odprężenie. Firma MAN zaprojektowała i zaplanowała dla pojazdów nowego typoszeregu nową generację foteli.
Fotele mają całkowicie nową linię konturu i charakteryzują się wieloma nowymi rozwiązaniami. Modele z resorami pneumatycznymi są na przykład wyposażone w system regulacji wysokości pasów, dzięki czemu można dopasować bezpieczną i komfortową pozycję pasa do każdego wzrostu i postawy kierowcy. Dobrze dopasowany układ pasa w połączeniu z urządzeniem napinającym zmniejsza dodatkowo ryzyko urazu podczas wypadku. Zakres regulacji siedzeń w osi podłużnej został zwiększony o 50 mm i wynosi obecnie 230 milimetrów. Wysokość można natomiast regulować w przedziale 120 milimetrów. Dzięki temu każdy kierowca, zarówno postawny, jak i drobny, może znaleźć najwygodniejszą dla siebie pozycję.
Luksusowy model nowej generacji foteli jest bardzo komfortowy. Posiada resory pneumatyczne i został wyposażony w podparcie odcinka lędźwiowego, regulację na odcinku barków i zintegrowany zagłówek. Ten komfortowy fotel ma dziewięciostopniową regulację wysokości uwzględniającą masę kierowcy wraz z funkcją pamięci i szybkiego opuszczania, zapewniając wygodę przy wsiadaniu i wysiadaniu.
Włączana opcjonalnie klimatyzacja chłodzi, podgrzewa i osusza powierzchnie siedziska i oparcia. Powietrze przepływa przez delikatną perforację znajdującą się w górnej warstwie tapicerki.
Tapicerka dostępna jest w wersji mieszanej skórzano-materiałowej. Zagłówki, boki i przednia część środkowej powierzchni siedziska są pokryte szlachetną a jednocześnie bardzo wytrzymałą skórą naturalną. Środkowe pasy tapicerki wykonano z wysokiej jakości, oddychającego, antystatycznego materiału Alcantara, neutralnego pod względem alergicznym. Tapicerka tekstylna w wersji Comfort jest wykonana z bardzo odpornego, aksamitnego i delikatnego weluru, który zapewnia wysoki komfort siedzenia.
Wszystkie fotele otrzymały znak jakości przyznawany przez niemieckie stowarzyszenie promujące działania na rzecz zdrowego kręgosłupa (Aktion Gesunder Rücken e. V.) i są rekomendowane jako produkty szczególnie przyjazne dla kręgosłupa.
STREFA ODPOCZYNKU
Górna i dolna leżanka są wykonane na stelażu z desek osadzonym na stalowej ramie pokrytej na całym obwodzie tkaniną. Elementy stelażu są wykonane z różnych materiałów dzięki temu leżanka ma siedem stref odpowiednio dostosowanych do specyfiki poszczególnych partii ciała.
Nad dolną leżanką zamontowano na tylnej ścianie kabiny duży, wieloczęściowy schowek. W części środkowej schowka umieszczony jest opcjonalnie pilot zdalnego sterowania do obsługi wielu funkcji w kabinie. . Można go zawiesić pośrodku schowka i połączyć z pojazdem przy pomocy spiralnego kabla o długości 50 centymetrów.
Górna leżanka umożliwia wybór kierunku spania, gdyż nie poosiada wyodrębnionej strony na głowę. Jest ona także zabezpieczona zawieszoną na dwóch taśmach siatką o regulowanej wysokości. Powierzchnię do spania można złożyć do góry i zabezpieczyć w tej pozycji przy pomocy dwóch pasów.
Komfortowe materace piankowe, dostępne dla obu leżanek, mają grubość do 110 milimetrów i składają się podobnie, jak stelaż, z siedmiu stref. Dzięki strukturze o otwartych porach materac aktywnie oddycha, przepuszcza wilgoć i zapewnia izolację termiczną. Dostosowuje się do ciała, wspiera aktywnie kręgosłup i ułatwia przyjęcie podczas snu prostej, ergonomicznej ipozycji. Materac dolny ma wymiary do 2000 mm x 700 mm / 800 mm (długość, szerokość po stronie głowy i po stronie nóg / szerokość w strefie środkowej), a górny - do 1970 mm x 715 mm (długość, szerokość).
Climatronic i klimatyzacja postojowa
Wszystkie funkcje w pełni automatycznej klimatyzacji są komfortowo sterowane przy pomocy elementu obsługi klimatyzacji znajdującego się na środkowej konsoli. Zadana temperatura jest osiągana poprzez indywidualne dostosowanie strumienia powietrza w zależności od tego, czy kabina ma być ogrzana czy ochłodzona.
Za temperaturę w „sypialni” odpowiada elektryczna klimatyzacja postojowa. Umożliwia ona także chłodzenie wnętrza kabiny przy wyłączonym silniku, na przykład podczas przerw w pracy lub przed rozpoczęciem jazdy - nawet przez dwanaście godzin. Dzięki temu okna i luk w dachu mogą pozostawać zamknięte nawet podczas dłuższych przerw, nie dopuszczając do kabiny owadów, kurzu i hałasu.
Klimatyzacja postojowa może być używana w każdym momencie, gdyż funkcjonuje ona bez zbiornika chłodu. Dzięki temu lewy schowek zewnętrzny (208 do 234 l) jest cały czas dostępny. Jest ona także o około 100 kilogramów lżejsza od dotychczasowej wersji. Elektryczny kompresor chłodu jest przyłączony do obiegu klimatyzacji i wykorzystuje te same nawiewy powietrza w kabinie. Kompresor pobiera energię z akumulatora pojazdu, co przyczynia się do redukcji zużycia paliwa, mniejszej emisji szumów i poszanowania środowiska, gdyż żaden napęd nie wymaga zastosowania silnika spalinowego. Inteligentny system zarządzania akumulatorami wyłącza w odpowiednim momencie klimatyzację postojową, aby zapewnić możliwość uruchomienia pojazdu.
Koncepcja wnętrza
W pojazdach nowej generacji MAN schowki mają dużą pojemność, a mianowicie aż 1148 litrów. W ramach oferty MAN Individual pojemność schowków może być zwiększona nawet do 1400 litrów. W kabinach z wysokim dachem w trzech dużych schowkach powyżej przedniej szyby można pomieścić wszystko, czego kierowca potrzebuje w ciągu kilku dni podróży. Ich pojemność wynosi w sumie 355 litrów. Pokrywy lewego i prawego schowka są wyposażone w amortyzatory pneumatyczne, które utrzymują je w pozycji otwartej. W ten sposób można wykorzystać obie ręce do umieszczania i wyjmowania z nich rzeczy.
Do przechowywania małych przedmiotów służą bardzo praktyczne, uniwersalne schowki w desce rozdzielczej. Służą one także jako uchwyty do różnej wielkości kubków z napojami. Właściwa wielkość uchwytu dobierana jest do średnicy kubka przy pomocy specjalnych wkładek.
Więcej miejsca przechodzeniu po drugiej stronie kabiny zapewnia dostępny opcjonalnie fotel pasażera Vario, którego siedzisko można podnosić do góry dzięki funkcji Cinema. Fotel Vario w modelach TGX jest ponadto oferowany także z funkcją obrotową siedziska.
Wnętrze – aranżacja kolorystyczna
Kolory i powierzchnie zapewniają dodatkowe funkcjonalności, ale także stwarzają subiektywne warunki dobrego samopoczucia. Pojazdy ciężarowe nowej generacji MAN mogą być wykonane w dwóch wariantach kolorystycznych: Desert Beige (jasne odcienie piasku) i Moon Grey (szarości).
Klienci zainteresowani bardziej elegancką wersją mogą wybrać wnętrze uszlachetnione stylizacją Chrom. Opcja ta obejmuje przyciągające wzrok detale, na przykład logo MAN pod nawiewem powietrza obok ekranu Infotainment, czy też szlachetne elementy obsługi drzwi.
Oświetlenie wnętrza
Zastosowano modułową koncepcję oświetlenia obejmującą dwa elementy.
Funkcjonalne oświetlenie całego wnętrza kabiny i jej poszczególnych sektorów jest utrzymane w kolorze białym, jasnym, lecz jednocześnie w ograniczonym stopniu oślepiającym, umożliwiającym całościowe ogarnięcie wzrokiem. Jednobarwne czerwone oświetlenie orientacyjne ma zapewnić lepszą orientację kierowcy, zwłaszcza podczas jazdy nocą, podkreślając delikatnie wnętrze, podłogę, deskę rozdzielczą oraz uchwyt przy drzwiach, klamkę przy drzwiach i schowki na drzwiach.
Opcjonalnie wszystkie lampy mogą być w wersji LED umożliwiającej regulację natężenia, zużywającej mniej energii i o zdecydowanie większej trwałości.
Stylistyka zewnętrzna
Na zewnątrz MAN wygląda teraz inaczej. Wprawdzie jest - na pierwszy rzut oka - identyfikowany jako pojazd MAN, ale ma zmienione oblicze.
Od razu rzuca się w oczy charakterystyczna kratka chłodnicy ze znaną sylwetką lwa. Kratka została optycznie przedłużona i doprowadzona do zderzaka. Płaska jednostka reflektorów głównych ze zintegrowanym światłem dziennym i migaczem podkreśla, wraz z nisko pociągniętym zderzakiem, optyczną integralność. Prowadzenie powietrza przy zderzakach, tak zwane kurtyny powietrzne, również przyczyniają się do poprawy właściwości aerodynamicznych, gdyż harmonizują przepływ powietrza do strefy wejścia z boku kabiny.
Tutaj linia pojazdu jest optycznie i funkcjonalnie dalej poprowadzona. Uchwyt drzwi w kształcie klina oraz znane z poprzednich wersji, jednak nieco złagodzone zagięcie linii bocznego okna, tworzą podnoszący się do tyłu kontur, kończący się w tak zwanych „aerodomach”. Dotychczasowych pięć typowych dla MAN falistych linii konturowych w górnej części tylnej ściany bocznej kabiny zostało zredukowanych do trzech wyraźnych struktur krawędziowych.
W dolnej części drzwi dodatkowa listwa wiodąca podejmuje linię owiewek na frontowej klapie i dalej idealnie prowadzi powietrze po bokach. Efekt ten widać szczególnie przy złej pogodzie, kiedy odprowadzane powietrze powoduje, iż brud i piana znajdujące się na drodze nie przyczepiają się bezpośrednio w rejonie klamki drzwi. Trzeba dodać że właśnie ta listwa wzbudza pewne komentarze, bo choć jest przydatna, nie całkiem komponuje się z płaską powierzchnią boku kabiny.
Zmieniono także lusterka zewnętrzne. Ich obudowa jest teraz węższa i zamontowana nieco bardziej z tyłu. Wygląda to lepiej , a zmniejsza opór wiatru i zwiększa bezpośrednie pole widzenia kierowcy w strefie słupka A.
Strefa wejścia
Całkowicie zmodernizowana strefa wejścia stanowi jedną z istotnych zmian nowej generacji pojazdów MAN. Dzięki największemu kątowi otwarcia drzwi wynoszącemu 89 stopni, najszerszemu stopniowi otwarcia między uchwytami wejściowymi wynoszącemu 76 centymetrów oraz najbardziej wyprostowanej geometrii wejścia, MAN wyraźnie wyróżnia się na tle swoich konkurentów, szczególnie w przypadku pojazdów obsługujących dalekie trasy.
W porównaniu z pojazdami poprzednich typów teraz na podwoziu zamontowanych jest na stałe do dwóch stopni wejściowych. Dzięki temu powierzchnie stopni są szersze, wyraźnie przesunięte w kierunku wycięć na koła. Stopnie są teraz rozmieszczone w harmonijnych odstępach, tak jak schody, i kierowca może z góry zobaczyć część dolnego stopnia. Dostępne opcjonalnie oświetlenie wejścia zapewnia wystarczające światło i najwyższe bezpieczeństwo przy schodzeniu i wchodzeniu.
Dolny stopień, szczególnie narażony na uszkodzenie, zwłaszcza podczas jazdy terenowej, jest wyposażony w funkcję wahadłową.
Reflektory
Zostały zaprojektowane jako system modułowy i umożliwiają wyposażenie wszystkich wariantów pojazdów ciężarowych nowej generacji MAN w przyszłościową technologię LED. W przednich reflektorach światła mijania, światła drogowe, światła dzienne, światła pozycyjne i migacze są na zamówienie dostępne w najnowocześniej technologii. Uzupełniający pasek świateł jest - jak dotychczas - umieszczony nieco poniżej i obejmuje, niezależnie od typu pojazdu, reflektory przeciwmgielne i kierunkowskazy, opcjonalnie także w wersji LED.
Światła mijania i światła drogowe mają około 50% jaśniejsze światło niż przednie reflektory halogenowe i znacznie szerszy snop światła. Dlatego stożek światła pochodzący ze świateł mijania i świateł drogowych jeszcze lepiej oświetla jezdnię, w szczególności po bokach. Ponadto światło LED ma o ponad 25% większy zasięg niż modele halogenowe.
Detal w postaci dostępnego opcjonalnie migacza na błotniku nowego pojazdu ciężarowego MAN potwierdza, że funkcjonalność i piękne, wysokiej jakości wzornictwo nie muszą się wykluczać - także w przypadku pojazdów użytkowych.
SYSTEMY WSPOMAGANIA KIEROWCY
Systemy zwiększające bezpieczeństwo
System wspomagania przy skręcaniu podczas jazdy z prędkością do 30 kilometrów na godziną monitoruje przy pomocy czujników radarowych słabo widoczną strefę z boku pojazdu po stronie pasażera. W sytuacjach krytycznych trzyczęściowy pasek LED zainstalowany w słupku A wysyła do kierowcy stopniowo sygnały ostrzegawcze. Stopień ostrzeżenia zależy od odległości, w jakiej znajduje się zidentyfikowany inny uczestnik ruchu, i od tego, czy na podstawie wstępnych obliczeń ścieżki ruchu pojawia się zagrożenie wypadkiem. W przypadku zidentyfikowania przez system sytuacji krytycznej świecą się wszystkie trzy moduły LED i dodatkowo wysyłany jest sygnał akustyczny.
Asystent zmiany pasa ruchu (LCS)
LCS (Lane Change Support) wykorzystuje czujniki radarowe i monitoruje przy prędkości od 50 km/h strefę nie tylko z lewej, ale także z prawej strony koło pasa ruchu pojazdu, co dotychczas nie było spotykane w praktyce. Jeżeli przy zmianie pasa ruchu czujniki zidentyfikują zbliżający się z tyłu, stanowiący zagrożenie pojazd, wysyłają one do kierowcy odpowiednio wcześnie sygnały ostrzegawcze, również za pośrednictwem diod LED zainstalowanych w słupku A.
Asystent utrzymania pasa ruchu (LRA)
W przypadku niebezpieczeństwa opuszczenia pasa ruchu bez włączenia kierunkowskazu do akcji wkracza asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Return Assist). System ten zawiera funkcję ostrzegania przed zmianą pasa (LDW), funkcję aktywnego wspierania kierownicy (Comfort Steering) i czujniki radarowe z przodu pojazdu. W przypadku zjechania z pasa ruchu system LDW wysyła sygnał akustyczny, natomiast asystent LRA samodzielnie ingeruje i ponownie sprowadza pojazd na obszar między liniami ograniczającymi danych pas. Kierowca ma jednak zawsze możliwość niezależnego kierowania pojazdem. Warunkiem działania systemu jest trzymanie przez kierowcę rąk na kierownicy.
ACC Stop&Go
Aktywny tempomat ACC z funkcją Stop&Go także przy małych prędkościach - w przedziale od 0 do 15 km/h - reguluje automatycznie odległość od jadącego przed nim pojazdu. Bardziej komfortowe funkcjonowanie systemu ACC najnowszej generacji polega na automatycznym wyhamowaniu pojazdu za jadącym przed nim pojazdem ciężarowym – w razie potrzeby aż do całkowitego zatrzymania. Jeżeli przerwa w jeździe nie przekracza dwóch sekund, pojazd automatycznie rusza ponownie.
Asystent jazdy w korku
Asystent jazdy w korku jest rozszerzeniem tempomatu ACC Stop&Go i przyczynia się do dalszej poprawy komfortu kierowcy. System ten może być aktywowany podczas jazdy z niewielką prędkością do 40 km/h. W odpowiednich sytuacjach na autostradach asystent samodzielnie steruje układem napędowym, hamowaniem i kierownicą, inicjuje proces hamowania za hamującym przed nim pojazdem, w razie potrzeby aż do zatrzymania, a następnie ponownie uruchamia pojazd. Dane kartograficzne systemu nawigacji zapewniają dostępność tego systemu wyłącznie na autostradach.
Asystent awaryjnego hamowania (EBA)
Asystent hamowania (EBA) stanowi standardowe wyposażenie pojazdów nowej generacji MAN. Spełnia on znacznie wyższe wymagania niż wynika to z obowiązujących w UE od listopada 2018 r., zaostrzonych przepisów dotyczących systemów awaryjnego hamowania. W sytuacjach krytycznych najpierw wysyła on ostrzeżenie do kierowcy, a w przypadku niebezpieczeństwa najechania na jadący z przodu lub stojący pojazd włącza hamowanie awaryjne. Celem tego rozwiązania jest całkowite uniknięcie kolizji lub przynajmniej znaczne złagodzenie jej skutków. Dzięki bardzo zaawansowanej fuzji danych przesyłanych z czujników radarowych i z kamery, system może z dużą pewnością wykrywać jadące z przodu pojazdy lub znajdujące się przed pojazdem przeszkody.
System ostrzegania przed dekoncentracją (MAN AttentionGuard)
Dane pochodzące z monitoringu utrzymania pasa ruchu są wykorzystywane także przez system MAN AttentionGuard. Asystent wspomagający koncentrację na bieżąco interpretuje liczbę przypadków przekroczenia linii pasa ruchu i ingerencji w kierownicę, zakładając, że wraz z pogarszaniem się koncentracji kierowcy zmniejsza się także jego zdolność do utrzymania pojazdu w obrębie danego pasa. Pojawiający się na ekranie optyczny sygnał ostrzegawczy pomaga kierowcy skoncentrować się na sytuacji na drodze.
Asystent świateł drogowych
Poprzez odpowiednio wczesne zmniejszenie natężenia świateł drogowych system pozwala uniknąć oślepiania pojazdów zbliżających się z przeciwka lub jadących z przodu.
Airbag
MAN uzupełnia systemy bezpieczeństwa biernego w kokpicie o dostępną opcjonalnie poduszkę powietrzną zainstalowaną w kierownicy wielofunkcyjnej.