Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Co da się powiedzieć o nowym Customie po przejechaniu nim kilkuset kilometrów? Że ma szansę pobić rekordy obecnej generacji popularnej furgonetki.

Oglądając go przed startem, zauważamy spore podobieństwa do aktualnego Customa. Naturalnie inne lampy, bardziej wygładzony przód. Na późniejszej konferencji  dowiemy się o ulepszeniach, które niemal w każdej kategorii sięgają kilkunastu procent. Na razie jedziemy.

Ponieważ to silnik 150 KM EcoBlue ( jeden z 4 dwulitrowych) ze skrzynią manualną 6 biegową,  czujemy się przez chwilę normalnie. Bo w powodzi nowych elektryków zapomina się, że zwykły diesel może być nowością !

Ponieważ zmian jest masa, ale często oznaczają kilkunastoprocentowe ulepszenia, żadna nie wydaje się być taką najważniejszą. No chyba że, prowadzenie.

Custom dostał teraz  tylne niezależne zawieszenie z wahaczami wleczonymi czyli rzadkość w tym segmencie. Ponieważ nadwozie  jest lżejsze,  a ładowność  jest lepsza, więc tu zawieszenie nie ma większego znaczenia. A jednak w zgodnej opinii kierujących Custom prowadzi się nie tylko bardziej komfortowe np przy przejeżdżaniu przez nierówności, ale i niezależne koła oznaczają, że pojazd bardziej trzyma się kierunku jazdy. Na ile na zachowanie samochodu ma wpływ poprawiona o 30 procent sztywność nadwozia?

Sprawa druga to miejsce kierowcy. Nowy kokpit z dwoma wielkimi doskonałymi wyświetlaczami nie przeszkadza, co zdarza się jeszcze w niektórych  samochodach. Całość jest prosta i mimo wszystko niska. Także widoczność poprzeczna dzięki wąskiemu słupkowi „A” i dobrze umiejscowionemu lusterku jest bardzo dobra. Kierownica, zgodnie  z modą, jest kwadratowa, ale ważniejsze, że pracuje absolutnie płynnie i lekko a precyzyjnie. Główny zegar przed kierowcą jest w kolorystyce blue, ale nie jest przeładowany setkami opcjonalnych informacji. I tu widać dążenie do prostoty. Jakkolwiek dla mnie rezygnacja  z obrotomierza na rzecz małego paska słabo widocznego i pokazującego tylko z grubsza aktualny stan obrotów wału, jest problematyczna. Także wskaźnik paliwa po prawej stronie jest słabo czytelny, mimo starań projektanta.

Podłoga pod nogami kierowcy i pasażerów jest teraz trochę niżej i jest całkiem płaska. Dobrze, szczególnie że wsiadanie jest łatwiejsze dzięki nowemu stopniowi wejściowemu, możliwemu dzięki przesunięciu koła przedniego  o kilka centymetrów.

Gdzie jest  dźwignia hamulca? Naturalnie na środku kokpitu. Bo jest elektryczny. Cóż ręka przez lata przyzwyczajona do hamulca miedzy fotelami, jeszcze jakiś czas będzie tam wędrowała…

Po serii testów elektryków, ocena poziomu hałasu auta z dieslem nie jest prosta. Na pewno żadnych zastrzeżeń co do hałasu w czasie spokojnej jazdy na wyższych biegach. Ale przy przyspieszeniach na dwójce, trójce, coś tam jednak słychać. Doskonale zestopniowana skrzynia 6 biegowa jest uzupełnieniem udoskonalonego silnika 2.0, nie da się jej nic zarzucić. A wkrótce pojawi się nowa skrzynia automatyczna o 8 stopniach.  Producent deklaruje poprawę spalania o 6 procent. My nie wykonaliśmy prób na spalanie. Jednak w czasie spokojnej jazdy podmiejskiej zużycie z komputera wyniosło 6,5/100 km, zaś  przy szybkiej jeździe autostradowej ponad 8 litrów.

Nie korzystałem z zamontowanej standardowo Alexy ani 5G  czy innych funkcji związanych z Sync 4. Wiele z nich ma jednak znaczenie dla użytkowników intensywnie korzystających z Customa. Myślę jednak, że szanse na kontynuację popularności jednotonowego samochodu są spore, jeśli kilkanaście  parametrów poprawiono o nawet tylko kilka procent. Jak mniejsze zużycie paliwa,  większa ładowność (do 1300kg) i lepiej  osiągalna ładownia, także dzięki drzwiom o szerokości 1030 mm i nowej konfiguracji  „L”.

Poznajcie teraz całość zmian nowego Customa.

 

 – Całkowicie nowy pojazd użytkowy Transit Custom firmy Ford Pro jest obecnie wprowadzany na rynek w całej Europie, umożliwiając małym i średnim przedsiębiorstwom osiągnięcie nowego poziomu produktywności.

Następna generacja najlepiej sprzedającego się w Europie jednotonowego samochodu dostawczego  jest w pełni zintegrowana z cyfrowym ekosystemem oprogramowania i usług Ford Pro, aby pomóc firmom obniżyć koszty posiadania, efektywniej pracować i uprościć zarządzanie pojazdami użytkowymi.

Inżynierowie Forda opracowali zupełnie nową platformę zaprojektowaną w celu optymalizacji przenoszenia ładunku i dostępu, poprawy komfortu i wygody kierowcy oraz zapewnienia wyjątkowych osiągów i obsługi. Zaawansowana konstrukcja obsługuje wiele wysokowydajnych układów napędowych, w tym hybrydę typu plug-in  i nowe w Transit Custom opcje napędu na wszystkie koła, zapewniając jednocześnie bezkompromisową przestrzeń ładunkową.

Nowy Transit Custom oferuje szereg nowatorskich w tym segmencie funkcji i rozwiązań cyfrowych, które pomagają zmaksymalizować produktywność w ciągu dnia pracy, w tym innowacyjną odchylaną kierownicę, oszczędzający czas system Delivery Assist, cyfrowe konwersje z systemem integracji Upfit, nowa technologia bezpieczeństwa Exit Warning i wszechstronna kabina MultiCab .

Najbardziej wszechstronną w historii gamę Transita Custom uzupełni elektryczny E-Transit Custom, który radykalnie uprości przejście na pojazdy elektryczne dla małych firm.

 „Nasz nowy Transit Custom ma przed sobą trudne zadanie – jest najlepiej sprzedającym się vanem w Europie i najlepiej sprzedającym się pojazdem w Wielkiej Brytanii w zeszłym roku – dlatego dołożyliśmy wszelkich starań, aby zapewnić naszym klientom kolejny ogromny krok naprzód, ” powiedział Hans Schep , dyrektor generalny Ford Pro na Europę. „Nowa generacja Transita Custom, niezrównany, połączony ekosystem i innowacyjne doświadczenia klientów, na nowo zdefiniują produktywność naszych klientów w nowej epoce łączności”.

Dzięki połączeniu konstrukcji pojazdu zorientowanej na klienta i wsparcia w chmurze ze strony ekosystemu Ford Pro, zupełnie nowy Transit Custom ustanowi nowy punkt odniesienia dla małych i średnich przedsiębiorstw –  wartych 786 euro miliardów dla gospodarki europejskiej.

Modele Transita Custom z silnikami wysokoprężnymi EcoBlue są już w produkcji, a dostawy rozpoczną się w czwartym kwartale 2023 r. Klienci mogą teraz zamówić także pełną gamę wariantów, w tym modele hybrydowe typu plug-in z dostawą od wiosny 2024 r., a elektryczny E-Transit Custom  będzie dostępny  latem 2024 r.

 

Zanim projektanci Forda zaczęli szkicować zupełnie nowego Transita Custom, wewnętrzne, skupione na człowieku laboratorium projektowe firmy D-Ford przez lata kontaktowało się z klientami biznesowymi, aby zbadać ich potrzeby i słabe punkty pojazdów oraz zidentyfikować innowacyjne rozwiązania pomagające zwiększyć produktywność.

Operatorzy małych firm codziennie wykorzystują kabiny w swoich samochodach dostawczych jako biura i stołówki, a nowa odchylana kierownica w pakiecie opcji Mobile Office sprawia, że Transit Custom lepiej niż kiedykolwiek spełnia obie te potrzeby. Obręcz koła obraca się, stając się stojakiem na tablety i laptopy, a także stołem z płaskim blatem, dzięki czemu praca z dokumentami i przerwy na lunch będą wygodniejsze.

Kierowcy dostawczy mogą zatrzymać się na 200 przystankach  dziennie, a każda przesyłka jest punktualna. Delivery Assist 6 (dostępny od października 2024 r.) może pomóc usprawnić każdą dostawę, automatyzując część procesu, aby zaoszczędzić czas i poprawić bezpieczeństwo. Po włączeniu funkcja Delivery Assist aktywuje się, gdy kierowca włączy parkowanie. Transit Custom automatycznie włączy światła awaryjne, zamknie wszystkie otwarte okna i zamknie drzwi, gdy kierowca opuści furgonetkę. Po powrocie kierowca może bez kluczyka wejść i uruchomić pojazd. Światła awaryjne wyłączą się, a szyby powrócą do poprzedniego położenia.

Operatorzy pracujący na ruchliwych ulicach miast również skorzystają z technologii Ford Pro Exit Warning , która została wprowadzona do gamy samochodów dostawczych firmy w zupełnie nowym Transicie Custom. Ta inteligentna funkcja może ostrzegać kierowcę o zbliżaniu się do użytkowników drogi, aby zapobiec wypadkom z „otwieraniem drzwi”, w których pasażerowie otwierają drzwi pojazdu.

Połowa wszystkich Transitów sprzedawanych w Europie charakteryzuje się jakąś konwersją, a wiele z tych modyfikacji wymaga dodatkowych elementów sterujących i wyświetlaczy. Pierwszy na rynku system integracji Upfit firmy Ford Pro umożliwia konwerterom bezproblemowe połączenie układu elektrycznego Transita Custom, standardowego ekranu dotykowego w kabinie,  i wyposażenia z rynku wtórnego. Eliminuje to potrzebę modyfikowania obszaru kabiny lub łączenia przewodów w celu dopasowania elementów sterujących, umożliwiając szybszą i wydajniejszą konwersję pojazdów, a także potencjalnie poprawiając niezawodność i bezpieczeństwo.

Podczas prac rozwojowych nad zupełnie nowym Transitem Custom Ford odkrył, że wielu właścicieli chce, aby ich vany pomieściły cztery lub pięć osób, a jednocześnie umożliwiały przewóz długich przedmiotów lub nieporęcznego, brudnego sprzętu w oddzielnej przestrzeni ładunkowej. Unikalna w segmencie nowa kabina MultiCab  umożliwia to dzięki kompozytowej przegrodzie w kształcie litery L, która dzieli tylną przestrzeń, z dwumiejscowym, w pełni wykończonym drugim rzędem oraz pełnowymiarową przestrzenią ładunkową.

U podstaw zwiększonej produktywności Transita Custom leży całkowicie nowa platforma zaprojektowana z myślą o optymalnym przewożeniu ładunku, dostępie, osiągach i elastyczności układu napędowego. Konstrukcja oparta na czystych blachach jest sztywniejsza i o 100 kg lżejsza niż w przypadku pojazdu poprzedniej generacji, a także ma rozstaw osi wydłużony nawet o 200 mm w zależności od modelu, co zapewnia optymalną pojemność ładunkową.

Aby zmaksymalizować oszczędność paliwa, konstrukcję nadwozia nowego modelu opracowano przy użyciu szeroko zakrojonych symulacji aerodynamicznych, co w połączeniu ze zmniejszoną powierzchnią czołową spowodowało, że współczynnik CdA był nawet o 13 % niższy w porównaniu z modelem poprzedniej generacji.  Architekturę pojazdu zoptymalizowano tak , aby osiągnąć całkowitą wysokość poniżej dwóch metrów , aby poprawić dostęp do obszarów o ograniczonej wysokości, takich jak parkingi wielopoziomowe, garaże i podziemne rampy załadunkowe .

Najlepszy w swojej klasie otwór bocznych drzwi ładunkowych ułatwia załadunek, a drzwi boczne są wyposażone w nowy zintegrowany stopień wejściowy, który jeszcze bardziej ułatwia wchodzenie do przestrzeni ładunkowej, a także opcjonalne elektrycznie przesuwane drzwi boczne, które można obsługiwać bez użycia rąk, aby pomóc kierowcom przewożącym paczki lub sprzęt. Zoptymalizowane opakowanie podwozia i konstrukcji nadwozia umożliwia obniżenie podłogi pojazdu w porównaniu z poprzednim modelem, co ułatwia załadunek ładunku i dostęp do kabiny.

Jako furgon Transit Custom oferuje przestrzeń ładunkową od 5,8 do 9,0 m , ładowność do 1350 kg  i maksymalną długość ładunku 3450 mm dzięki inteligentnemu systemowi otwierania bagażnika pod siedzeniami pasażerów. Dostępne są również nadwozia typu van z podwójną kabiną i kombi, wszystkie z krótkim lub długim rozstawem osi. Maksymalna masa przyczepy z hamulcem wynosi 2800 kg,  , a klienci mogą zamówić opcjonalny chowany hak holowniczy.

Po raz pierwszy wszystkie samochody dostawcze Transit Custom są wyposażone w nowe, niezależne tylne zawieszenie z wahaczami wleczonymi, które pozwala obniżyć podłogę i poprawić precyzję kierowania, prowadzenie i przyczepność. Przednie koła i kolumny rozpórek zostały również przesunięte bardziej do przodu, co zapewniło znacznie lepszy dostęp do kabiny, większą przestrzeń na stopy i podnóżki dla pasażerów z przodu, a także krótszy zwis przedni, co zapewnia pewniejsze parkowanie i manewrowanie .

Pakiet systemów wspomagania kierowcy  w Transit Custom 6 został udoskonalony o zaawansowane funkcje, takie jak asystent ruchu poprzecznego, asystent hamowania i cofania, kamera 360 stopni i inteligentny tempomat adaptacyjny z technologią Stop & Go w modelach z automatyczną skrzynią biegów, aby umożliwić jazdę bez używania nóg nawet w trudnych warunkach drogowych. korki.

Każdy nowy Transit Custom jest w pełni zintegrowany z platformą oprogramowania i usług sieciowych Ford Pro, w tym narzędziami do zarządzania Ford Pro Telematics,  aplikacją FordPass Pro ,  i podłączony system FORDLiive.

Korzystając z dostosowanych funkcji Ford Pro Telematics – bezpłatnie przez jeden rok – właściciele Transita Custom mogą monitorować lokalizację, wydajność i stan swoich pojazdów, aby uzyskać maksymalną produktywność. System może także obniżyć koszty paliwa i konserwacji, wysyłając do kabiny komunikaty głosowe informujące o nadmiernym czasie postoju, ostrym hamowaniu lub przyspieszaniu oraz o jeździe bez pasów bezpieczeństwa. Telematyka może również wysyłać właścicielom pojazdów alerty bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym, jeśli system wykryje kradzież, nieuprawnione użycie lub aktywność poza ustalonymi godzinami pracy.

aplikacja FordPass Pro, która pomaga właścicielom małych firm nieposiadających całodobowego wsparcia w zakresie zarządzania flotą. Bezpłatna aplikacja na smartfony umożliwia klientom zdalne zamykanie i odblokowywanie pojazdu, sprawdzanie jego lokalizacji, śledzenie zużycia paliwa i otrzymywanie alertów  dotyczących poziomu płynów, ciśnienia w oponach , żywotności oleju i stanu hamulców, aby zapobiec kosztownym awariom.

Po aktywacji modemu 5G i zarejestrowaniu się w pakiecie oprogramowania Ford Pro klienci mogą skorzystać z mocy FORDLiive zwiększającej czas pracy . Prognozy pokazują, że FORDLiive może skrócić przestoje nawet o 60 procent:  W 2022 r. system umożliwił klientom dodatkową dostępność pojazdów przez ponad 300 000 dni w całej Europie, o wartości około 138 milionów euro.

Modem 5G  umożliwia także  otrzymywanie aktualizacji Ford Power-Up dla ponad 30 oddzielnych modułów pojazdu. Mogą one pomóc w poprawie osiągów pojazdu, zapewnieniu ulepszeń jakościowych, aktualizacji istniejących funkcji oraz dodaniu zupełnie nowych funkcji i możliwości. Większość aktualizacji jest wykonywana w czasie krótszym niż dwie minuty i można je zaplanować w celu uniknięcia przestojów.

 

Ford Pro ułatwia każdej firmie wejście w nową erę łączności; każdy Transit Custom jest wyposażony w duży, 13-calowy, poziomy ekran dotykowy 7, skierowany w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę, obsługujący najnowszy system komunikacji i informacji Forda SYNC 4 z superszybką łącznością ze stosem technologii Ford Pro za pośrednictwem wbudowanego modemu. Zaawansowany kokpit uzupełnia 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników.

Transit Custom ma także fabrycznie wbudowaną Alexę , zintegrowaną z 13-calowym ekranem dotykowym.  Dzięki temu w kabinie znajduje się osobista sztuczna inteligencja, która pomaga kierowcom zachować łączność i organizację , dzięki czemu czas jazdy staje się łatwiejszy i bardziej produktywny. Wbudowana Alexa oznacza, że kierowcy mogą za pomocą prostych poleceń głosowych ustawić adres następnego zadania w systemie nawigacji, zadzwonić do biura, a nawet dokonać zakupów bezpośrednio przez Amazon.com.

Projektanci Forda połączyli tę cyfrową innowację z ergonomicznymi funkcjami zaprojektowanymi, aby uczynić Transita Custom wygodniejszym dla kierowców spędzających długie zmiany w kabinie. Nowa platforma umożliwia przyjęcie pozycji za kierownicą bardziej przypominającej samochód osobowy, a płaska podłoga kabiny wraz z elektronicznym hamulcem ręcznym i kierownicą w kształcie „ squircle ” ułatwiają wsiadanie do kabiny przez dźwignię zmiany biegów zamontowaną na kolumnie w modelach z automatyczną skrzynią biegów.

Konstrukcja kabiny została również zoptymalizowana pod kątem pierwszej w segmencie poduszki powietrznej pasażera montowanej na dachu. Zmiana lokalizacji w desce rozdzielczej zapewnia wystarczająco dużą przestrzeń do przechowywania laptopa  i zwiększa elastyczność paneli i urządzeń, które można teraz zamontować bliżej kierowcy za pomocą standardowych w branży mocowań AMPS.

Klienci mogą wybrać Transita Custom z najnowszą generacją silników wysokoprężnych Ford EcoBlue o mocy 110 KM, 136 KM, 150 KM lub 170 KM2,  mogą obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 o prawie sześć procent w porównaniu z poprzednim modelem.  Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest standardem, a opcjonalnie dostępna jest nowa, zaawansowana, wysokowydajna ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów, która zapewnia maksymalny uciąg 2800 kg  i jest dostępna w połączeniu z silnikami o mocy 136 KM i 170 KM.

Po raz pierwszy w Transicie Custom można zastosować nowy, inteligentny układ napędu na wszystkie koła. System inteligentnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy osiami za pośrednictwem elektronicznie sterowanego sprzęgła, a regulacja zajmuje mniej niż 20 milisekund i jest dostępny w pojazdach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Właściciele, którzy wymagają większej przyczepności, ale wolą manualną skrzynię biegów, mogą wybrać moc wyjściową 136 KM lub 150 KM z mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, zapewniającym lepsze osiągi na nierównych drogach.

Całkowicie nowy Transit Custom Plug-In Hybrid łączy 2,5-litrowy silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona z akumulatorem o pojemności 11,8 kWh (użytecznej), co zapewnia łączną moc 232 KM i zasięg jazdy na napędzie elektrycznym do 56 km  i 2,3 kW mocy dla narzędzi i sprzętu poprzez Pro Power Onboard . Nowy układ napędowy jest podobny do tego stosowanego w Fordzie Kuga Plug-In Hybrid – najlepiej sprzedającym się w Europie pojazdem PHEV w latach 2021 i 2022  – i jest wspierany przez kompleksowe rozwiązania Ford Pro Charge w zakresie ładowania w domu, zajezdni i miejscach publicznych.

Wszystkie układy napędowe można zoptymalizować pod kątem różnych zastosowań, korzystając z wybieranych trybów jazdy , z opcjami zwiększającymi produktywność, takimi jak Eco i Holowanie/Haul, umożliwiających kierowcom łatwe dostosowanie wydajności Transita Custom do różnych wymagań eksploatacyjnych i warunków jazdy.

W zależności od wymagań dotyczących ładunku klienci mogą wybierać spośród długości nadwozia L1 lub L2 i opcji DMC wynoszącej 280, 300 lub 320 w całej gamie nadwozi:

Furgonetka, podwójna kabina – w furgonetce, kombi, MultiCab.

 

 

Początek strony